Jak rysują osoby, które nigdy nie widziały? Badania niewidomych uczniów
[Drawing without eyesight. Evidence from congenitally blind learners]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Roczniki Psychologiczne (ISSN: 1507-7888)
Współautorzy: Ewa Niestorowicz, Bogusław Marek
Rok wydania: 2016
Tom: 19
Numer czasopisma: 4
Strony od-do: 659-680
Streszczenie: Przedmiotem badania była analiza cech formalnych występujących w rysunkach dzieci i młodzieży niewidomej od urodzenia, a także zdolność identyfikacji i ocena stopnia rozpoznawalności tych rysunków przez widzących odbiorców. Zbadano uczniów w wieku 7-15 lat. Stwierdzono, że w ich pracach przeważają elementy formalne typowe dla rysunków tworzonych w stadium realizmu nieudolnego. Dodatkowym celem badania była ocena przydatności narzędzia, zwanego transfografem, w edukacji rysunkowej osób niewidomych. Rysunki wykonane przez niewidomych przed treningiem i po treningu z transfografem okazały się porównywalnie trudne do identyfikacji, jednak w sytuacji udzielenia sędziom wskazówki co do treści szkiców wyżej oceniano rozpoznawalność rysunków wykonanych po treningu. Ponadto w rysunkach wykonanych po treningu zmniejszyła się obecność cech typowych dla stadium realizmu nieudolnego.
Słowa kluczowe: osoby niewidome od urodzenia, rozwój rysunkowy, wyobraźnia, grafika dotykowa, transfograf
Dostęp WWW: http://www.kul.pl/files/1479/194/roczniki_psychologiczne_t._19_nr_4_pl._art._m._szubielska.pdf



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Magdalena Szubielska and Ewa Niestorowicz and Bogusław Marek",
title = "Jak rysują osoby, które nigdy nie widziały? Badania niewidomych uczniów",
journal = "Roczniki Psychologiczne",
year = "2016",
number = "4",
pages = "659-680"
}

Cytowanie w formacie APA:
Szubielska, M. and Ewa Niestorowicz and Bogusław Marek(2016). Jak rysują osoby, które nigdy nie widziały? Badania niewidomych uczniów. Roczniki Psychologiczne, 4, 659-680.