Kim jest człowiek w świecie marketingu? Etyka słowa a profesjolekt marketerów
[A human being in marketing discourse]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: STUDIA PRAGMALINGWISTYCZNE (ISSN: 2080-5853)
Rok wydania: 2015
Tom: 7
Strony od-do: 289-304
Streszczenie: Prezentowane w niniejszym artykule analizy wpisują się w nurt badań nad zagadnieniem etyki słowa we współczesnym dyskursie publicznym. Obszarem, który stanowi przedmiot obserwacji, jest komunikacja w marketingu, a konkretnie – profesjolekt marketerów. Problematyka (nie)etycznych zachowań językowych w branży marketingowej była dotychczas rozważana w literaturze lingwistycznej przede wszystkim na podstawie reklam. Natomiast język marketingowej grupy zawodowej opisano w znikomym stopniu. Przedstawione w artykule uwagi i spostrzeżenia dotyczą następujących kluczowych zagadnień: 1) profesjolekt marketerów jest wewnętrznie zróżnicowany, co ma swoje przełożenie również na etyczny wymiar tego profesjolektu; 2) w komercyjnych sytuacjach komunikacyjnych język specjalistów od marketingu ulega etycznej dewaluacji; 3) instrumentalne traktowanie człowieka w świecie marketingu wyraża się w badanym profesjolekcie z dużym natężeniem, a uprzedmiotowienie człowieka jest nierzadko komunikowane wprost; 4) paradoks etyczny w marketingu polega m.in. na tym, że człowiek jest dehumanizowany, a marki – personalizowane.
Słowa kluczowe: etyka słowa, marketing, profesjolekt, marketer



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Magdalena Smoleń-Wawrzusiszyn",
title = "Kim jest człowiek w świecie marketingu? Etyka słowa a profesjolekt marketerów",
journal = "STUDIA PRAGMALINGWISTYCZNE",
year = "2015",
pages = "289-304"
}

Cytowanie w formacie APA:
Smoleń-Wawrzusiszyn, M. (2015). Kim jest człowiek w świecie marketingu? Etyka słowa a profesjolekt marketerów. STUDIA PRAGMALINGWISTYCZNE, 289-304.