TOC Logical Branch as a tool in teaching Polish as a foreign/second/heritage language to children

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców (ISSN: 0860-6587)
Rok wydania: 2019
Numer czasopisma: 26
Strony od-do: 259-270
Streszczenie: Artykuł jest poświęcony prezentacji autorskich rozwiązań w zakresie adaptacji jednego z narzędzi myślowych TOC dla potrzeb glottodydaktyki polonistycznej, a konkretnie – w nauczaniu języka polskiego jako obcego, drugiego bądź odziedziczonego dzieci. Narzędzia myślowe TOC zostały prymarnie wypracowane dla sfery biznesu jako narzędzia do diagnozowania obszarów wymagających poprawy lub usprawnienia. Przeniesione do sfery edukacji okazały się uniwersalnymi metodami wspierania procesów poznawczych uczniów. W dotychczasowych badaniach nad możliwymi zastosowaniami metodologii TOC nie zwracano uwagi na jej wykorzystanie w działaniach glottodydaktycznych, a tymczasem narzędzia TOC wydają się przydatnym rozwiązaniem w nauczaniu języków obcych dzieci. W artykule przedstawione są propozycje wykorzystania tzw. gałązki logicznej do objaśniania reguł gramatycznych w nauczaniu języka polskiego dzieci. Omawiane narzędzie dydaktyczne może dobrze spełniać tę funkcję, ponieważ odpowiada standardom metodyki odpowiedniej w kształceniu językowym dzieci: jest atrakcyjne jako narzędzie graficzne, pokazuje struktury systemu polszczyzny w sposób przejrzysty i uporządkowany, ma walory mnemotechniczne, może być wykorzystane do gier i zabaw glottodydaktycznych, jak również pozwala na elastyczność (różnicowanie) procesu dydaktycznego.
Słowa kluczowe: narzędzia myślowe TOC, gałązka logiczna, glottodydaktyka polonistyczna, nauczanie języka polskiego jako obcego/ drugiego/ odziedziczonego dzieci
Dostęp WWW: https://czasopisma.uni.lodz.pl/kpc/article/view/6006/5657
DOI: 10.18778/0860-6587.26.18



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Magdalena Smoleń-Wawrzusiszyn",
title = "TOC Logical Branch as a tool in teaching Polish as a foreign/second/heritage language to children ",
journal = "Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców",
year = "2019",
number = "26",
pages = "259-270"
}

Cytowanie w formacie APA:
Smoleń-Wawrzusiszyn, M. (2019). TOC Logical Branch as a tool in teaching Polish as a foreign/second/heritage language to children . Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 26, 259-270.