Krzysztof Kaucha

Początek czy początki chrystologii? Problem punktu wyjścia chrystologii fundamentalnej
[The Beginning or Beginnings of Christology? The Problem of Fundamental Christology “Starting Point”]

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

Nazwa konferencji: Wokół pytań o początki chrystologii
Miejsce: Kraków
Rok wydania: 2023
Tytuł publikacji: Wokół pytań o początki chrystologii
Redaktorzy: Przemysław Artemiuk, Sławomir Zatwardnicki
Strony od-do: 173-202
Streszczenie: Pytanie o początek i punkt wyjścia wszystkiego, co jest historyczne, jest odwieczne, intrygujące i nieustannie powraca. Określenie ,,punkt wyjścia” to jednak metafora i skrót myślowy, który deformuje rzeczywistość. W poznaniu i myśleniu wychodzi się nie od jakiegoś pojedynczego ,,punktu wyjścia”, lecz od na ogół złożonego stanu wyjściowego. Podstawowym rozróżnieniem w chrystologii fundamentalnej jest odróżnienie chrystologii (teologicznej nauki zbudowanej na ortodoksyjnej wierze w Jezusa jako Chrystusa) od jezulogii. To rozróżnienie dowodzi, że w sprawie Jezusa punktem wyjścia jest w gruncie rzeczy punkt dojścia, czyli odpowiedź na najważniejsze pytanie: kim Jezus ostatecznie był (lub jest)? W artykule została zawarta myśl, że współczesny amerykański serial filmowy ,,The Chosen” jest nie tylko zaskakującym kulturowym i religijnym fenomenem, lecz także zasługuje na miano tzw. nowego poszukiwania (New Quest) Jezusa, które nie wychodzi od historycznego sceptycyzmu czy jezulogii (jak poprzednie poszukiwania), lecz od wiary chrystologicznej i chrystologii. Chrystologia fundamentalna uprawiana w klasycznym nurcie teologii fundamentalnej ma kilka punktów wyjścia, m.in. świadectwa historyczności Jezusa, wiarygodność najstarszych źródeł chrześcijańskich i wiarygodność Zmartwychwstania Jezusa, które stanowiło warunek absolutnie konieczny dla powstania wiary paschalnej i chrystologicznej. Sporo miejsca zajmuje w niniejszym artykule kwestia punktów wyjścia (realistycznych założeń) chrystologii J. Ratzingera. Ratzinger uważa, że nie jest możliwe wykrycie i udokumentowanie pierwszego momentu (punktu zerowego) wiary chrystologicznej. Nie zapisano jej od razu w formie jakiegoś dokumentu. Na pewno miał miejsce jej początek w wierze paschalnej, która pozostawiła wiarygodne świadectwa. Chrystologia Ratzingera to chrystologia ontologiczna (lub ontologiczno-proegzystencjalna), ponieważ, oprócz licznych historycznych początków i form wyrazu wiary chrystologicznej, wskazuje ona na absolutnie pierwszy i konieczny swój początek, a mianowicie ontologiczne zrodzenie Syna przez Ojca: ,,On jest Początkiem” (Kol 1, 18).
Słowa kluczowe: chrystologia, chrystologia fundamentalna, Gerald O’Collins, jezulogia, Jezus Chrystus, Joseph Ratzinger, The Chosen, wiara chrystologiczna, wiara paschalna, Zmartwychwstanie Jezusa



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Krzysztof Kaucha",
title = "Początek czy początki chrystologii? Problem punktu wyjścia chrystologii fundamentalnej",
journal = "",
year = "2023",
pages = "173-202"
}

Cytowanie w formacie APA:
Kaucha, K. (2023). Początek czy początki chrystologii? Problem punktu wyjścia chrystologii fundamentalnej. , 173-202.