Krzysztof Kaucha

Lubelska szkoła teologii fundamentalnej i jej osiągnięcia
[Lublin School of Fundamental Theology and Its Achievements]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Roczniki Teologiczne (ISSN: 2353-7272)
Rok wydania: 2018
Tom: 65
Numer czasopisma: 9
Strony od-do: 11-24
Streszczenie: Ośrodek akademicki prowadzący działalność naukowo-badawczą, dydaktyczną i organizacyjną w zakresie teologii fundamentalnej istnieje w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II od jego początku, najpierw jako Katedra Teologii Fundamentalnej (1918-20), potem Sekcja Teologii Fundamentalnej (1920-99), a od 1999 Instytut Teologii Fundamentalnej. W trakcie rozwoju ośrodek ten zaczął przybierać kształt szkoły naukowej – Lubelskiej Szkoły Teologii Fundamentalnej. Jej podwaliny wznosił ks. Edward Kopeć. Potem rozwijali ją m.in. ks. kard. Stanisław Nagy, ks. Romuald Łukaszyk, religioznawca ks. Henryk Zimoń, a zwłaszcza ks. Marian Rusecki (uczeń ks. Kopcia) – główny współtwórca szkoły i jej najpłodniejszy autor, którego naukowe dokonania są wizytówką szkoły i oddziałują na współczesną teologię fundamentalną w Polsce. Za jego czasów, zwłaszcza od początku XXI w., szkoła odnotowała najwięcej znaczących dokonań naukowych i organizacyjnych. Lubelska Szkoła Teologii Fundamentalnej była w Polsce ośrodkiem pionierskim, który dokonał metodologicznego i merytorycznego przekształcenia apologetyki w posoborową teologię fundamentalną. Dokonało się w niej, głównie dzięki ks. Ruseckiemu, powiązanie tradycyjnych traktatów (tzw. faktów) religiologicznego, chrystologicznego i eklezjologicznego oraz opracowanie jednolitych koncepcji teologii fundamentalnej, jej przedmiotu i głównych pojęć (Objawienie, religia, wiarygodność, wiara, cud). Charakterystycznymi cechami tej szkoły są też chrystocentryzm, personalizm, pogłębianie tzw. tradycyjnych argumentów na rzecz wiarygodności chrześcijaństwa i poszukiwanie nowych oraz diagnozowanie problemów, wiarygodności i tożsamości Kościoła we współczesnym świecie. W niniejszym artykule została przedstawiona naukowa charakterystyka (rys historyczny, cechy i główne nurty badawcze) Lubelskiej Szkoły Teologii Fundamentalnej (punkt I) oraz jej osiągnięcia (punkt II): główne publikacje, dokonania organizacyjne oraz współpraca krajowa i międzynarodowa.
Słowa kluczowe: apologetyka, chrystologia fundamentalna, II Międzynarodowy Kongres Teologii Fundamentalnej, Edward Kopeć, eklezjologia fundamentalna, Instytut Teologii Fundamentalnej KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Leksykon Teologii Fundamentalnej, Lubelska Szkoła Teologii Fundamentalnej, Marian Rusecki, religiologia, Stanisław Nagy, teologia fundamentalna, teologia fundamentalna w Polsce, teologia religii
Dostęp WWW: http://czasopisma.tnkul.pl/index.php/rt/article/view/9897
DOI: 10.18290/rt.2018.65.9-2



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Krzysztof Kaucha",
title = "Lubelska szkoła teologii fundamentalnej i jej osiągnięcia",
journal = "Roczniki Teologiczne",
year = "2018",
number = "9",
pages = "11-24"
}

Cytowanie w formacie APA:
Kaucha, K. (2018). Lubelska szkoła teologii fundamentalnej i jej osiągnięcia. Roczniki Teologiczne, 9, 11-24.