Mechanizmy regulujące wsparcie psychologiczno-pedagogiczne w czasie pandemii Covid-19 : analiza zależności wynikających z zasad teorii zachowania zasobów Stevana Hobfolla
[Mechanisms regulating psychological and pedagogical support during the Covid-19 pandemic: analysis of dependencies resulting from the principles of Stevan Hobfoll's resource conservation theory]

Książka naukowa recenzowana

Współautorzy: Iwona Niewiadomska
Miejsce: Toruń
Rok wydania: 2022
Streszczenie: W teorii zachowania zasobów (Conservation of Resources Theory COR) Stevan Hobfoll przyjmuje założenie, że motywacja ludzkich zachowań jest skoncentrowana na zachowaniu posiadanego kapitału adaptacyjnego, a człowiek doświadcza stresu w okolicznościach związanych z utratą – faktyczną lub przewidywaną – dóbr niezbędnych do przetrwania w określonym środowisku społecznym lub też w sytuacji, gdy zainwestowane zasoby nie przynoszą mu satysfakcjonującego zysku. Dynamika zachowywania zachowania zasobów jest podporządkowana czterem regułom opracowanym na gruncie koncepcji COR. Reguła prymatu straty przyjmuje założenie, że strata zasobowa jest dla człowieka nieproporcjonalnie bardziej znacząca w stosunku do odczuwanego zysku zasobów. Zgodnie z tą regułą inwestowania w zasoby ludzie dokonują inwestycji zasobowych po to, aby skompensować realne lub ewentualne straty. Na podstawie reguły paradoksu można stwierdzić, że w sytuacji doświadczania strat ludzie zaczynają przypisywać zyskom zasobowym większe znaczenie niż ponoszonym stratom. Istota zasady desperacji polega na tym, że wyczerpanie lub znaczne nadwyrężenie zasobów prowadzi ludzi do zachowań obronnych. Niniejsza monografia służy osiągnięciu kilku celów. W kontekście teoretycznym ma na celu empiryczną weryfikację zasad opracowanych w teorii zachowania zasobów oraz wskazanie mechanizmów psychospołecznych, jakie decydują o poziomie udzielanego wsparcia społecznego w stresujących okolicznościach. Analiza zależności decydujących o poziomie dostarczanej pomocy została dokonana na gruncie teorii COR. Zaś w aspekcie praktycznym – wskazanie możliwości budowania kapitału wspierającego uczniów w systemie szkolnym. Uzyskane wyniki stanowią ważny wkład w literaturę przedmiotu z kilku ważnych powodów. Pierwszy z nich polega na wskazaniu takich mechanizmów adaptacyjnych, dzięki którym człowiek nie tylko wykazuje się odpornością na występowanie stresu i jego negatywnych konsekwencji, ale również potrafi konstruktywnie funkcjonować w stresujących okolicznościach, m.in. wspierać inne osoby. Po drugie, rezultaty dokonanych analiz wskazują na specyfikę pomagania podopiecznym przez nauczycieli i specjalistów (psychologów i pedagogów szkolnych). Trzeci powód odnosi się do próby znalezienia czynników, które optymalizują działania polegające na dostarczaniu specjalistycznego wsparcia w ramach systemu szkolnego.



Cytowanie w formacie Bibtex:
@book{1,
author = "Krzysztof Jurek and Iwona Niewiadomska",
title = "Mechanizmy regulujące wsparcie psychologiczno-pedagogiczne w czasie pandemii Covid-19 : analiza zależności wynikających z zasad teorii zachowania zasobów Stevana Hobfolla",
year = "2022",
}

Cytowanie w formacie APA:
Jurek, K. and Iwona Niewiadomska(2022). Mechanizmy regulujące wsparcie psychologiczno-pedagogiczne w czasie pandemii Covid-19 : analiza zależności wynikających z zasad teorii zachowania zasobów Stevana Hobfolla. Toruń: