In hoc signo vinces. O meandrach tradycji ikonograficznej w sztuce nowożytnej
[In hoc signo vinces. About the Intricacies of Iconographic Tradition in Early Modern Art]

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

Miejsce: Lublin
Rok wydania: 2020
Tytuł publikacji: Paragone. Pasaże sztuki. Studia ofiarowane profesorowi Lechosławowi Lameńskiemu
Redaktorzy: Elżbieta Błotnicka-Mazur, Anna Dzierżyc-Horniak, Magdalena Howorus-Czajka
Strony od-do: 759-773
Streszczenie: Bitwa przy moście Mulwijskim stoczona przez Konstantyna I Wielkiego w 312 r. była wydarzeniem przełomowym zarówno w biografii cesarza, jak i w historii chrześcijaństwa. Pozostała trwałym elementem tradycji chrześcijańskiej, także w obszarze sztuki. Prorocza zapowiedź zwycięstwa oraz towarzysząca jej wizja na trwałe zadomowiła się w ikonografii Konstantyna Wielkiego. Tematem artykułu są trzy wybrane przykłady dzieł, powstałych w XVII–XVIII w., które w duchu nowożytnej ikonografii zostały zainspirowane treścią wizji Konstantyna, nie ilustrując jej bezpośrednio. Celem artykułu jest ukazanie różnorodnych form inspiracji w sztuce nowożytnej, ukazanie twórczego dialogu artystów z tradycją ikonograficzną.
Słowa kluczowe: ikonografia, Konstantyn I Wielki, in hoc signo vinces, krzyż, Jan III Sobieski



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Aneta Kramiszewska",
title = "In hoc signo vinces. O meandrach tradycji ikonograficznej w sztuce nowożytnej",
journal = "",
year = "2020",
pages = "759-773"
}

Cytowanie w formacie APA:
Kramiszewska, A. (2020). In hoc signo vinces. O meandrach tradycji ikonograficznej w sztuce nowożytnej. , 759-773.