The household as a learning organization

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Polityka Społeczna (ISSN: 0137-4729)
Współautorzy: Janina Kotlińska, Zdzisław Adam Błasiak, Grzegorz Kotliński
Rok wydania: 2023
Numer czasopisma: 19 (eng 1))
Strony od-do: 29-36
Streszczenie: Badania ekonomiczne pokazują, że złożona jednostka, jaką jest gospodarstwo domowe, może czasami zostać sprowadzona do indywidualnych decyzji transakcyjnych. Podobnie jest w tym artykule, gdyż zdolność uczenia się gospodarstwa domowego rozumiana jest jako suma możliwości jego członków. Okazuje się, że członkowie gospodarstwa domowego funkcjonują podobnie jak członkowie organizacji (pracownicy firmy/organizacji). Powstaje pytanie: jakie cechy gospodarstw domowych i ich członków (biorąc pod uwagę funkcje, jakie pełnią) sprzyjają procesowi uczenia się gospodarstw domowych i rozwijaniu umiejętności wykorzystania potencjału ich członków, aby radzili sobie na rynku lepiej niż inni, tj. aby skuteczniej reagować na zawirowania występujące na rynku. Hipotezy zaproponowane w badaniu wiążą się z przekonaniem autorów, że: po pierwsze, gospodarstwa domowe można traktować jako organizacje; po drugie, gospodarstwa domowe mają zdolność uczenia się; po trzecie, gospodarstwa domowe mogą wykorzystać swoją zdolność uczenia się, aby dostosować się do zmian zachodzących w turbulentnym otoczeniu zewnętrznym. Celem było:  określenie cech gospodarstw domowych, które przy zastosowaniu podejścia interdyscyplinarnego można traktować jako organizacje;  określić cechy, dzięki którym gospodarstwa domowe mogą się uczyć;  określić wymagania, jakie należy spełnić, aby gospodarstwa domowe mogły wykorzystać zdobytą wiedzę i doświadczenie do podejmowania decyzji prowadzących do planowanych zmian w swoich zachowaniach;  zweryfikować empirycznie kluczowe determinanty procesu uczenia się w gospodarstwie domowym. Zakres problematyki podjętej w artykule wpisuje się w obszar interdyscyplinarnych badań poświęconych zmianom zachowań rynkowych gospodarstw domowych pod wpływem presji wywieranej przez turbulentne otoczenie. W artykule wykorzystano metody krytycznej analizy literatury dotyczącej: organizacji i zarządzania, funkcjonowania na rynku, a także analiz systemowych i benchmarkingowych. Dodatkowo autorzy zastosowali badanie ankietowe w celu dostarczenia danych do analizy statystycznej współzależności cech jakościowych.
Słowa kluczowe: gospodarstwo domowe, organizacje uczące się, turbulencje w otoczeniu, wiedza, doświadczenie, optymalizacja decyzji
Dostęp WWW: http://ile:///C:/Users/pracownik/Downloads/4361_23-Polityka-Spo eczna-nr-1_2023_EN_9_11_Kotli ska_do-internetu.pdf
DOI: 10.5604/01.3001.0054.1439



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Jarosław Kuśpit and Janina Kotlińska and Zdzisław Adam Błasiak and Grzegorz Kotliński",
title = "The household as a learning organization",
journal = "Polityka Społeczna",
year = "2023",
number = "19 (eng 1))",
pages = "29-36"
}

Cytowanie w formacie APA:
Kuśpit, J. and Janina Kotlińska and Zdzisław Adam Błasiak and Grzegorz Kotliński(2023). The household as a learning organization. Polityka Społeczna, 19 (eng 1)), 29-36.