Methodology of Obtaining Information about Societal Needs: The Foundations and their Empirical Verification

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: European Research Studies Journal (ISSN: 1108-2976)
Współautorzy: Helena Żukowska, Zdzisław A. Błasiak, Paweł Marzec, Marian Żukowski
Rok wydania: 2021
Tom: 24
Numer czasopisma: 3B
Strony od-do: 497-514
Streszczenie: Celem opracowania jest: 1) identyfikacja pojęcia „potrzeba społeczna”; 2) wskazanie źródeł pozyskiwania informacji o potrzebach społecznych; 3) krytyczna analiza założeń metodologii pozyskiwania informacji na temat potrzeb społecznych i ich operacjonalizacji (usług społecznych); 4) empiryczna weryfikacja założeń metodologii, w oparciu o case study. Autorzy zamierzają zweryfikować w nim hipotezę, zgodnie z którą optymalizacja usług społecznych (czytaj: dostosowanie podaży [ilości i rodzaju usług] do zgłaszanego popytu [wyrażanych potrzeb]) wymaga: 1) precyzyjnego określenia źródeł i metod pozyskiwania informacji o potrzebach społecznych i popycie na usługi społeczne; 2) zdiagnozowania potrzeb osób zgłaszających zapotrzebowanie na usługi społeczne, 3) odpowiedniej organizacji świadczenia usług społecznych dostarczanych przez podmioty z różnych sektorów gospodarki. Metodologia: Artykuł powstał w oparciu o krytyczną analizę literatury oraz wniosków z praktycznej weryfikacji metodologii pozyskiwania informacji o potrzebach społecznych, wykorzystanej w diagnozie usług społecznych (z perspektywy samorządu lokalnego). Ustalenia: a) potrzeby społeczne nieustannie ewoluują, zwiększa się ich wolumen i zmienia jakość, b) zastosowana – w przypadku opisanego badania - metoda pozyskiwania informacji o potrzebach społecznych społeczności lokalnej – ograniczyła krąg ankietowanych (zgłaszających potrzeby społeczne – beneficjentów usług społecznych), co wskazuje na problem doboru odpowiednich środków komunikacji z interesariuszami istotnymi w tym procesie, c) diagnoza potrzeb społecznych nie może być aspektowa, jej potencjał jest determinowany kompleksowością informacji pozyskanych od wszystkich stron reprezentujących interesariuszy systemu polityki społecznej, d) społeczność lokalna oczekuje zaspokojenia wielu potrzeb społecznych, ale potrafi wskazać potrzeby najistotniejsze, którymi są ochrona zdrowia, pomoc osobom niepełnosprawnym i pobudzanie aktywności obywatelskiej, e) potrzeby społeczne artykułowane są często nie przez te podmioty, które mają być beneficjentami usług społecznych wykreowanych na bazie tych potrzeb; jest to pośrednim skutkiem deficytu aktywizacji społecznej, ale i wyrazem społecznej solidarności, gdzie ankietowani czują się reprezentantami potrzeb innych grup, f) przejawy aktywności obywatelskiej (NGO’s i wolontariat) są podstawą wzrostu zarówno oferty usług społecznych, jak i świadomości stojących za nimi potrzeb, g) deficyt aktywności społecznej jest trwały i nie można go niczym zrekompensować – jakość i efektywność systemu polityki społecznej są determinowane zakresem i głębią zaangażowania społecznego, a rozwój partycypacji obywatelskiej można uznać za element poprawy efektywności systemu polityki społecznej.
Słowa kluczowe: potrzeba, potrzeba społeczna, polityka społeczna, usługa społeczna, diagnoza potrzeb i możliwości
DOI: 10.35808/ersj/2478



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Janina Kotlińska and Helena Żukowska and Zdzisław A. Błasiak and Paweł Marzec and Marian Żukowski",
title = "Methodology of Obtaining Information about Societal Needs: The Foundations and their Empirical Verification",
journal = "European Research Studies Journal",
year = "2021",
number = "3B",
pages = "497-514"
}

Cytowanie w formacie APA:
Kotlińska, J. and Helena Żukowska and Zdzisław A. Błasiak and Paweł Marzec and Marian Żukowski(2021). Methodology of Obtaining Information about Societal Needs: The Foundations and their Empirical Verification. European Research Studies Journal, 3B, 497-514.