Iwona Szewczak

"Zbudowania" jako istotny element koncepcji wychowania Edmunda Bojanowskiego
[Formation as a key element in Edmund Bojanowski's conception of education]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Roczniki Pedagogiczne (ISSN: 2080-850X)
Rok wydania: 2017
Tom: 9(45)
Numer czasopisma: numer specjalny
Strony od-do: 191-204
Streszczenie: Artykuł traktuje o zbudowaniach - jednym z elementów struktury procesu wychowania w ujęciu Edmunda Bojanowskiego. Założyciel ochron wiejskich w swojej koncepcji wychowania integralnego rozumie je jako metodę prowadzenia moralnego, duchowego, religijnego, polegającą na kształtowaniu postaw dzieci przy wykorzystaniu opowiadań, pieśni, obrzędów. Chodzi o zbudowanie wychowanka od wewnątrz, pomoc w przygotowaniu do samodzielnego dobrego i odpowiedzialnego życia. Najważniejszą rolę w realizacji zbudowań pełni wychowawczyni, ochmistrzyni, która własnym przykładem życia kształtuje moralno-religijne postawy wychowanków. Naturalny związek zbudowań wewnętrznych z poezją implikuje wybór środków wychowania moralnego w postaci powiastek, pieśni i obrzędów.
Słowa kluczowe: Zbudowania, koncepcja wychowania Edmunda Bojanowskiego, wychowanie moralne, wychowanie religijne
Dostęp WWW: http://czasopisma.tnkul.pl/index/php/rped/article/view/7668
DOI: 10.18290/rped.2017.9s-15



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Iwona Szewczak",
title = "''Zbudowania'' jako istotny element koncepcji wychowania Edmunda Bojanowskiego",
journal = "Roczniki Pedagogiczne",
year = "2017",
number = "numer specjalny",
pages = "191-204"
}

Cytowanie w formacie APA:
Szewczak, I. (2017). "Zbudowania" jako istotny element koncepcji wychowania Edmunda Bojanowskiego. Roczniki Pedagogiczne, numer specjalny, 191-204.