Pedagogika religii wobec pluralizmu religijnego
[Pedagogy of Religion Against Religious Pluralism]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Roczniki Pastoralno-Katechetyczne (ISSN: 2081-1829)
Rok wydania: 2014
Tom: 61
Numer czasopisma: 11
Strony od-do: 5-23
Streszczenie: Artykuł, traktujący o pedagogice religii wobec pluralizmu religijnego, składa się z trzech części. W pierwszej przybliżono zagadnienie pluralizmu religijnego, w drugiej - zaprezentowano poszukiwania dotyczące definicji religii, a w trzeciej wskazano możliwości globalnej pedagogiki religii - „jeden świat”. Autorka ukazuje niebezpieczeństwo, jakie niesie ze sobą dla ludzi wierzących i wyznających jedną religię pluralizm religijny. Jest nim: kryzys wiary, a nawet jej utrata (relatywizm religijny i synkretyzm). Określa właściwie pojęty pluralizm religijny oraz jego wynaturzenia, a także podaje naukę Urzędu Nauczycielskiego Kościoła na temat dialogu z religiami pozachrześcijańskimi. Następnie, jako poważną przeszkodę w tworzeniu pluralistycznej (globalnej) teologii religii wymienia, między innymi, brak jednej, globalnej definicji religii. Z kolei, analizując różne propozycje dla pedagogiki religii w stosunku do pluralizmu religijnego, zdecydowanie stwierdza, iż „ostatecznie droga do jedności chrześcijan, do uniwersalnej solidarności prowadzi przez zbliżanie się wszystkich Kościołów chrześcijańskich do Chrystusa, aż do pełnego zjednoczenia się z Nim”. I wskazuje na Chrystusa, jako zbawcze centrum, do którego podążają ze wszystkich stron rozdzielone od siebie Kościoły chrześcijańskie. Naczelną zasadą, jaką należy się kierować w tym zdążaniu ku Chrystusowi, który Jest Drogą, Prawdą i Życiem - jest szczere dążenie do poznania prawdy.
Słowa kluczowe: Pedagogika, religia, nauczanie, społeczeństwo, pluralizm



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Helena Słotwińska",
title = "Pedagogika religii wobec pluralizmu religijnego",
journal = "Roczniki Pastoralno-Katechetyczne",
year = "2014",
number = "11",
pages = "5-23"
}

Cytowanie w formacie APA:
Słotwińska, H. (2014). Pedagogika religii wobec pluralizmu religijnego. Roczniki Pastoralno-Katechetyczne, 11, 5-23.