Portret Judasza w dramatach Stanisława Brejdyganta ("Golgota", "Stacja dwunasta")
[Portrait of Judas in Stanisław Brejdygant's Dramas ("Golgota", "Stacja dwunasta")]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Litteraria Copernicana (ISSN: 1899-315X)
Rok wydania: 2019
Numer czasopisma: 3(31)
Strony od-do: 51-64
Streszczenie: Od ponad wieku postawy bohaterów biblijnych stają się na kartach literatury przedmiotem pogłębionej refleksji nad istotą ludzkiej egzystencji. Przedstawiciele wielu epok i prądów literackich podejmują rozważania na temat natury miłości, ludzkiego cierpienia, miejsca i roli jednostki w świecie, udziału wolnej woli człowieka w Boskich planach oraz stopnia odpowiedzialności za podejmowane przez niego czyny. W tę artystyczną debatę wpisuje się także Stanisław Brejdygant – autor Golgoty i Stacji dwunastej. Celem artykułu jest naukowa refleksja nad obecną w tych dziełach kreacją postaci Judasza. Przywołane dramaty przynoszą dwie odmienne realizacje motywu zdrajcy Jezusa. W pierwszym z nich twórca zgłębia psychologiczno-racjonalne motywy zdrady Jezusa przez Iskariotę. „Przeklęty apostoł” jawi się w Golgocie jako wierny żołnierz Barabasza, superszpieg, wnikający w środowisko uczniów Jezusa. Mimo zafascynowania „nową nauką” i osobą Mesjasza pozostaje wierny przysiędze żołnierza. Judasz z Golgoty to ofiara politycznej manipulacji, a nie bezwzględny w dążeniu do władzy i zaszczytów „syn zatracenia”. W Stacji dwunastej Iskariota jest bohaterem z amatorskiego przedstawienia. W literackiej wizji Brejdyganta Judasz-zdrajca to nie tyle postać, ile ponadczasowy i ponadkulturowy symbol/znak samozagłady. Twórca stara się przekonać czytelników, iż przysłowiowym Judaszem jest ten z nas, który, kierując się pychą, chciwością, zazdrością, nienawiścią niszczy wolność i godność drugiego człowieka, a tym samym także własne człowieczeństwo. Dlatego obie kreacje można uznać za ilustrację tezy o ambiwalencji ludzkich postaw.
Słowa kluczowe: Stanisław Brejdygant, dramat biblijny, Judasz, zdrada
Dostęp WWW: https://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/LC/article/view/LC.2019.036
DOI: 10.12775/LC.2019.036



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Grzegorz Głąb",
title = "Portret Judasza w dramatach Stanisława Brejdyganta (''Golgota'', ''Stacja dwunasta'')",
journal = "Litteraria Copernicana",
year = "2019",
number = "3(31)",
pages = "51-64"
}

Cytowanie w formacie APA:
Głąb, G. (2019). Portret Judasza w dramatach Stanisława Brejdyganta ("Golgota", "Stacja dwunasta"). Litteraria Copernicana, 3(31), 51-64.