Positive and negative aspects of the perception of discipline in the history of education and contemporary pedagogical literature

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Roczniki Pedagogiczne (ISSN: 2080-850X)
Rok wydania: 2014
Tom: 6 (42)
Numer czasopisma: 3
Strony od-do: 5-28
Streszczenie: Celem artykułu jest ukazanie wielowymiarowości rozumienia pojęcia dyscypliny oraz konsekwencji wieloznaczności tego pojęcia dla współczesnej praktyki edukacyjnej. Na podstawie analizy literatury dotyczącej historii wychowania i edukacji oraz wybranych koncepcji wychowania wyróżniono dwa najważniejsze rozumienia dyscypliny. Dyscyplina jest z jednej strony postrzegana negatywnie, jako przymus zewnętrzny, a z drugiej pozytywnie − jako pożądana społecznie wewnętrzna cecha organizacji i porządku zwana samodyscypliną. Wydaje się jednak, że te dwa rozumienia nie stoją ze sobą w sprzeczności i niezależnie, jak rozumie się zjawisko dyscyplinowania, jest ono użyteczne w zależności od wieku, cech osobowości i sytuacji wychowanka.
Słowa kluczowe: Dyscyplina, edukacja, edukacja szkolna
Dostęp WWW: https://tnkul.pl/files/userfiles/files/RPed2014nr3_005-028_Swidrak.pdf



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Ewelina Świdrak",
title = "Positive and negative aspects of the perception of discipline in the history of education and contemporary pedagogical literature ",
journal = "Roczniki Pedagogiczne",
year = "2014",
number = "3",
pages = "5-28"
}

Cytowanie w formacie APA:
Świdrak, E. (2014). Positive and negative aspects of the perception of discipline in the history of education and contemporary pedagogical literature . Roczniki Pedagogiczne, 3, 5-28.