Warsztaty - pisarza, polonisty i historyka sztuki
[The workshops: writer, literary scholar and art historian]

Rozdział w recenzowanej książce naukowej

Miejsce: Poznań
Rok wydania: 2013
Tytuł publikacji: "Cienie wielkich artystów" : Gustaw Herling-Grudziński i dawne malarstwo europejskie
Redaktorzy: Agata Stankowska, Magdalena Śniedziewska, Marcin Talaga
Strony od-do: 35-58
Streszczenie: Tekst dotyczy relacji między literaturą i malarstwem w pisarstwie G.Herlinga-Grudzińskiego. Wiele miejsca poświęcono zagadnieniom teoretycznym komparatystyki i różnicom metodologicznym w badaniach nad literaturą i sztuką, szczególnie wynikających z konieczności kontaktu osobistego z dziełem w obu wypadkach. Niewspółmierność dokładności warsztatu widać szczególnie, gdy literaturoznawcy pomijają w interpretacjach znajomość i sposoby użytkowania przez Grudzińskiego (ale i przez Z. Herberta) fachowej literatury z dziedziny historii i teorii sztuki. Obaj korzystali z zasobów przez lata niedostępnych dla polskich badaczy. Jest to bardzo istotne, ponieważ pisarze odżegnując się od wiedzy fachowej (a nawet kpiąc z historyków sztuki), korzystają z niej wielokrotnie i w znacznym stopniu. I dziś brak rozeznania w literaturze z pokrewnej dziedziny sprawia, że literaturoznawcy nie widzą tych "zamaskowanych" zabiegów i zbyt dużo przypisują "samorodnej" wrażliwości i talentowi Grudzińskiego.
Słowa kluczowe: Gustaw Herling-Grudziński, komparatystyka, historia literatury, historia sztuki, Caravaggio, Svietlana Alpers