Bożena Czech-Jezierska

artykuł Wolność i godność w starożytnym Rzymie - dobra osobiste czy społeczne? Kilka uwag na tle poglądów Borysa Łapickiego
[Liberty and dignity in ancient Rome – personal or public goods? Few remarks on Borys Łapicki’s grounds]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: STUDIA PRAWNOUSTROJOWE (ISSN: 1644-0412)
Rok wydania: 2019
Tom: 46
Strony od-do: 51-67
Streszczenie: W artykule autorka podejmuje próbę przeanalizowania poglądów profesora prawa rzymskiego Borysa Łapickiego na wolność i godność w antycznym Rzymie. Widział on ścisły związek pomiędzy obiema ideami i próbował dowodzić ich społecznego charakteru. Wskazywał, że jest to wynik znaczącej roli, jaką w rozwoju antycznego prawa rzymskim odgrywała etyka. Próbował jednocześnie w swoich publikacjach stosować marksistowską metodę badań naukowych, co stało się przedmiotem krytyki jego twórczości. Pomimo to należy docenić jego wkład w rozwój nauki prawa rzymskiego. Łączył bowiem w swej twórczości postawę naukowca- romanisty i humanisty, starając się podkreślać w prawie rzymskim wagę etycznego czynnika, skutkiem czego jego koncepcje wolności i godności miały zyskać charakter uniwersalny. To podejście wpisuje się w koncepcję romanesimo, która widzi prawo rzymskie jako ważny komponent osiągnięć europejskiej cywilizacji oraz jako kształtujące rolę właściwego modelu kultury prawnej.
Słowa kluczowe: Borys Łapicki, wolność w starożytnym Rzymie, godność w starożytnym Rzymie, dobra osobiste w prawie rzymskim
Dostęp WWW: https://czasopisma.uwm.edu.pl/index.php/sp/article/view/5319
DOI: 10.31648/sp.5319



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Bożena Czech-Jezierska",
title = "artykuł Wolność i godność w starożytnym Rzymie - dobra osobiste czy społeczne? Kilka uwag na tle poglądów Borysa Łapickiego",
journal = "STUDIA PRAWNOUSTROJOWE",
year = "2019",
pages = "51-67"
}

Cytowanie w formacie APA:
Czech-Jezierska, B. (2019). artykuł Wolność i godność w starożytnym Rzymie - dobra osobiste czy społeczne? Kilka uwag na tle poglądów Borysa Łapickiego. STUDIA PRAWNOUSTROJOWE, 51-67.