Beata Parysiewicz

Czynnik religijny w wychowaniu i samowychowaniu
[The religious factor in education and self-education]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Family Forum (ISSN: 2084-1698)
Rok wydania: 2015
Tom: 5
Strony od-do: 95-110
Streszczenie: Artykuł podejmuje problem rozumienia wychowania religijnego we współczesnym kontekście społeczno-kulturowym. Analizuje wiodące dla współczesnej kultury postawy aktywizmu i autonomii w perspektywie budowania osobistej świętości wierzącego, konfrontując je z postawami poddania się woli Bożej w duchu pokory. Ukazuje, w jaki sposób postawy te, połączone z subiektywizmem poznania, zaburzają rozwój religijny człowieka, stanowiąc przeszkodę w przyjmowaniu łaski Bożej. Artykuł podejmuje kwestię podmiotowości człowieka i jej absolutystyczną interpretację, w której wolność nie ma ograniczeń, co znacznie utrudnia przyjęcie chrześcijańskiego ideału wychowania, opartego na aktywnym poszukiwaniu woli Bożej i posłuszeństwie jej. Artykuł podejmuje też kwestię dogmatów jako formy obiektywizacji religijnego doświadczenia człowieka, koniecznej do prawidłowego rozwoju religijności i drodze ku świętości życia. Ostatnim, omawianym zagadnieniem jest modlitwa jako narzędzie rozwoju religijnego oraz przeszkody i ich skutki we właściwym rozumieniu i wykorzystaniu modlitwy, powstałe na skutek mieszania porządków duchowych i mitów kulturowych.
Słowa kluczowe: wychowanie religijne, autonomia, teonomia, subiektywizm, obiektywizm, dogmat, znaki czasu, modlitwa



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Beata Parysiewicz and ",
title = "Czynnik religijny w wychowaniu i samowychowaniu",
journal = "Family Forum",
year = "2015",
pages = "95-110"
}

Cytowanie w formacie APA:
Parysiewicz, B. and (2015). Czynnik religijny w wychowaniu i samowychowaniu. Family Forum, 95-110.