Nauczyciele-poeci w pracy i w życiu
[Teachers-poets at work and in life]

Rozdział w recenzowanej książce naukowej

Miejsce: Lublin
Rok wydania: 2014
Tytuł publikacji: Biografia w literaturze i sztuce
Redaktorzy: Ryszard Skrzyniarz, Elżbieta Krzewska, Edmund Kuryluk
Strony od-do: 149-176
Streszczenie: Poezja jest światłem w naszej szarej rzeczywistości. Można w niej odnaleźć iskrę życia. Zachwyca i rani, czyni święto z codzienności. Często dodaje sił, że iść warto dopóki jest nadzieja. Prezentowany artykuł przedstawia biografie nauczycieli-poetów, którzy poprzez swoją skromną twórczość przyczyniają się do wzbogacenia wrażliwości nie tylko własnej duszy, ale inspirują również tych, którzy szukają dystansu wobec otaczającego ich świata oraz odpowiedzi na nurtujące pytania i problemy. Twórczość prezentowanych postaci koncentruje się wokół osobistych doznań i fascynacji poezją, która podejmuje dociekania natury moralnej i filozoficznej. Jest reakcją na zło, które nas otacza i absurdy życia. Jednocześnie jest ciągłym poszukiwaniem najwyższych wartości, odkrywaniem na nowo Boga oraz oczekiwaniem na miłość, szczęście i nadzieję. Piszą pod wpływem impulsu, skojarzenia, chwili, najczęściej „do szuflady”. Twierdzą, że wiersze muszą „dojrzeć”. Język ich poezji jest jasny, przejrzysty pozbawiony natłoku metafor. Ciągle poszukują określonej formy wyrazu, w której mogliby oddać swoje natchnienie w słowach.
Słowa kluczowe: nauczyciele-poeci, inspiracje poetyckie, związek pracy nauczyciela z twórczością poetycką, zainteresowania dzieci i młodzieży poezją i uczestnictwem w kulturze