Kultura organizacyjna szkoły jako instytucji wychowawczej – raport z badań
[The Cultural Organization of the School as a Educational Institution ]

Rozdział w recenzowanej książce naukowej

Miejsce: Lublin
Rok wydania: 2014
Tytuł publikacji: Wychowanie a cywilizacja uzależnień i agresji
Redaktorzy: Alina Rynio, Katarzyna Stępień
Strony od-do: 167-176
Streszczenie: Każda szkoła ma inną kulturę, czyli obejmuje zestaw elementów systemu kulturowego szkoły takich jak: zbiór wartości, tradycje, prawa i obowiązki oraz zachowania, normy i rytuały szkolne charakterystyczne dla danej placówki. Wysoki poziom kultury organizacyjnej szkoły stanowi warunek właściwej realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych. Prezentowany sondaż jest częścią obszernych badań dotyczących uczestnictwa młodzieży w kulturze, które prowadziłam wśród licealistów z regionu radomskiego w latach 2005-2008. Artykuł przedstawia część wypowiedzi uczniów z trzech różnych środowisk, czyli z Radomia, z małych miast (Lipsko, Iłża i Skaryszew) i ze środowiska wiejskiego (Solec nad Wisłą, Sienno i Mariówka). Badaniem zostało objętych 9 szkół, które stanowią licea ogólnokształcące publiczne i licea katolickie. Sondaż przeprowadziłam na próbie 455 uczniów z 18 klas (9 pierwszych i 9 maturalnych).
Słowa kluczowe: rola nauczycieli w tworzeniu kultury organizacyjnej szkoły, aspiracje młodzieży, zainteresowania kulturalne i medialne uczniów