Aspiracje edukacyjne licealistów w refleksji badawczej
[Educational aspirations of high school students: the research results]

Rozdział w recenzowanej książce naukowej

Miejsce: Warszawa
Rok wydania: 2012
Tytuł publikacji: Człowiek w pedagogice pracy
Redaktorzy: Barbara Baraniak
Strony od-do: 59-73
Streszczenie: W powyższym szkicu zostały przedstawione wybrane problemy dotyczące przemian aspiracji edukacyjnych oraz wyboru drogi kształcenia głównie młodzieży licealnej. Autorka zwraca szczególną uwagę na przewodnią myśl w toczącym się od kilku lat dyskursie w zakresie kształtowania aspiracji kolejnych pokoleń nastolatków oraz ich preferencji edukacyjnych. Z wypowiedzi młodzieży wynika, że zasadniczy wpływ na kształtowanie zainteresowań edukacyjno-zawodowych wśród licealistów mają: przemiany społeczno-ekonomiczne, czynniki demograficzne, psychologiczne, pedagogiczne i kulturowe. Podjęta przez autorkę analiza aspiracji licealistów z regionu radomskiego wynikała przede wszystkim ze zmian w organizacji polskiej edukacji oraz z transformacji ustrojowej i integracji z Unią Europejską. Wyniki prezentowanego wywiadu są częścią obszernych badań prowadzonych w pierwszej dekadzie obecnego stulecia (2005-2008) w trzech różnych środowiskach regionu radomskiego wśród młodzieży, która kształciła się w liceach na wsi (Solec nad Wisłą, Sienno, Mariówka), w małych miastach (Lipsko, Iłża, Skaryszew) i w Radomiu. Badaniami zostało objętych 9 szkół (7 liceów ogólnokształcących publicznych i 2 licea katolickie). Sondaż przeprowadzono na próbie 433 licealistów z 18 klas (9 klas pierwszych i 9 maturalnych) o profilu humanistycznym.
Słowa kluczowe: Preferencje edukacyjne młodzieży, pedagogiczne i środowiskowe uwarunkowania aspiracji licealistów