Difficulties in adjusting the forms of child care and education in Poland to fulfil the EU requirements

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Edukacja Ustawiczna Dorosłych. Polish Journal of Continuing Education (ISSN: 1507-6563)
Rok wydania: 2022
Numer czasopisma: 1(116)
Strony od-do: 35-46
Streszczenie: Z chwilą wstąpienia Polski do Unii Europejskiej przystąpiono do dostosowania instytucjonalnych form opieki nad małymi dziećmi i dziećmi w wieku przedszkolnym do standardów obowiązujących w krajach już należących do Unii Europejskiej. Było to konieczne, gdyż po zawirowaniach społeczno-ekonomicznych przejście na gospodarkę rynkową – Polska zajmowała ostatnie miejsce w krajach Unii Europejskiej pod względem liczby instytucjonalnych form opieki nad dziećmi poniżej trzeciego roku życia oraz dziećmi w młodszym wieku przedszkolnym. Jedynie dzieciom, które niebawem miały rozpocząć naukę w szkole, zapewniano roczne przygotowanie do szkoły w funkcjonujących formach wychowania przedszkolnego. Celem artykułu jest omówienie sposobów, organizacji i funkcjonowania żłobków i klubów dziecięcych oraz zatrudniania opiekunów dziennych i niań do sprawowania opieki nad dziećmi do lat 3, jak również placówek wychowania przedszkolnego, do których uczęszczają dzieci od trzeciego roku życia do czasu rozpoczęcia nauki szkolnej. Stan wiedzy: W artykule zostały omówione działania naprawcze oraz ich efekty uzyskane w ciągu 10 lat, licząc od pierwszego roku wstąpienia Polski do Unii Europejskiej. W tym czasie Polska zajmowała ostatnie miejsce w krajach Unii Europejskiej pod względem liczby instytucjonalnych form opieki nad dziećmi poniżej trzeciego roku życia. Podobnie było w wychowaniu przedszkolnym – upowszechnienie wychowania przedszkolnego dzieci w wieku 3–5 lat należało wówczas do najniższych w Unii Europejskiej. W pierwszej części artykułu przedstawiono trudy tworzenia systemu form opieki nad małymi dziećmi, w drugiej komplikacje dotyczące reorganizacji wychowania przedszkolnego. Przegląd ten umożliwi Czytelnikom wgląd w obszary trudności, które trzeba pokonać, dążąc do lepszej opieki i wychowania małych oraz przedszkolnych dzieci.
Słowa kluczowe: Opieka nad małymi dziećmi, żłobki, wychowanie przedszkolne, opiekunki do dzieci, normy UE
DOI: DOI: 10.34866/gwxs-5y31



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Barbara Borowska",
title = "Difficulties in adjusting the forms of child care and education in Poland to fulfil the EU requirements",
journal = "Edukacja Ustawiczna Dorosłych. Polish Journal of Continuing Education",
year = "2022",
number = "1(116)",
pages = "35-46"
}

Cytowanie w formacie APA:
Borowska, B. (2022). Difficulties in adjusting the forms of child care and education in Poland to fulfil the EU requirements. Edukacja Ustawiczna Dorosłych. Polish Journal of Continuing Education, 1(116), 35-46.