Mechanisms of Generating Emotions in Audio-Based Media

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Roczniki Kulturoznawcze (ISSN: 2082-8578)
Rok wydania: 2023
Tom: XIV
Numer czasopisma: 1
Strony od-do: 83-105
Streszczenie: Treści audialne uważane są za wyjątkowo intymne i łatwo generujące emocje słuchaczy. Celem niniejszego artykułu jest określenie mechanizmów afektywnych wykorzystywanych w produkcjach audio w okresie pandemii COVID-19. Analizie poddano program radiowy polskich rozgłośni publicznych i komercyjnych oraz szeroko rozumiany segment mediów audio: podcasty oraz serwisy streamingowe z Europy, Stanów Zjednoczonych i Australii. Brano pod uwagę treści powstałe w okresie tzw. pierwszej fali pandemii (marzec–czerwiec 2020). Nagrania dźwiękowe analizowano w czterech aspektach odpowiadających podstawowym elementom struktury treści audialnych: słowo, muzyka, efekty akustyczne i cisza. W badaniach została uwzględniona perspektywa nadawcy projektującego reakcje afektywne publiczności oraz specyfika pracy dziennikarzy radiowych w okresie pandemii. Badania potwierdziły funkcjonowanie w produkcjach audio mechanizmów wzmacniania i regulowania emocji we wszystkich analizowanych obszarach. Szczególnie dotyczy to nacechowanej emocjonalnie leksyki, ekspresji głosowej, doboru repertuaru muzycznego oraz rozwiązań w edycji dźwięku. Warte podkreślenia jest eksponowanie w analizowanym okresie znaczenia ciszy jako akustycznego ekwiwalentu dystansu, braku, izolacji. Zaproponowano katalog mechanizmów generowania i modulowania emocji w mediach audialnych. Badanie pokazuje, w jaki sposób dźwięk jest przekaźnikiem emocji w mediach.
Dostęp WWW: https://ojs.tnkul.pl/index.php/rkult/article/view/18366
DOI: https://doi.org/10.18290/rkult231401.6



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Aneta Wójciszyn-Wasil",
title = "Mechanisms of Generating Emotions in Audio-Based Media",
journal = "Roczniki Kulturoznawcze",
year = "2023",
number = "1",
pages = "83-105"
}

Cytowanie w formacie APA:
Wójciszyn-Wasil, A. (2023). Mechanisms of Generating Emotions in Audio-Based Media. Roczniki Kulturoznawcze, 1, 83-105.