Katecheza osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Uwzględnienie charakterystyki psychopedagogicznej
[Catechesis of the Mildly Intellectually Disabled. Considering the Psycho-Pedagogical Characteristics]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Roczniki Pastoralno-Katechetyczne (ISSN: 2081-1829)
Rok wydania: 2009
Tom: 1(56)
Strony od-do: 91-104
Streszczenie: Dokumenty katechetyczne podkreślają, że przystosowanie katechezy do adresata należy rozumieć jako wyjątkowo macierzyńskie działanie Kościoła uznającego każdą osobę, także z niepełnosprawnością intelektualną, za rolę Bożą i Bożą budowlę (por. 1 Kor 3,9), której nie należy pomijać, lecz trzeba ją uprawiać i budować z nadzieją. Decydującym kryterium jest troska Kościoła o każdego człowieka, troska o przekazanie jedynego Słowa, które zbawia. To kryterium inspiruje każdą formę katechezy, a zwłaszcza katechezę osób z niepełnosprawnością intelektualną, która wymaga od katechetów odpowiedniej kompetencji i kreatywności (por. DOK 169, 189; CT 31; KKK 24-25). Dokumenty katechetyczne postulują takie uwzględnienie psychopedagogicznej charakterystyki osób z niepełnosprawnością intelektualną, które pozwoli przygotować dla tych osób odpowiednią katechezę. Próbuje to realizować katecheza specjalna w Polsce, uwzględniając terminologię respektującą zarówno standardy pedagogiki specjalnej oraz wytyczne Kościoła powszechnego dotyczące katechezy, jak i polską tradycję katechetyczną.
Słowa kluczowe: katecheza osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, adresat katechezy



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Andrzej Kiciński",
title = "Katecheza osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Uwzględnienie charakterystyki psychopedagogicznej",
journal = "Roczniki Pastoralno-Katechetyczne",
year = "2009",
pages = "91-104"
}

Cytowanie w formacie APA:
Kiciński, A. (2009). Katecheza osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Uwzględnienie charakterystyki psychopedagogicznej. Roczniki Pastoralno-Katechetyczne, 91-104.