The Cultural Dimension of Catholic Liturgical Rites in Catholic Religious Educationin the Context of the Objectives of the Education System in Italy

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Verbum Vitae (ISSN: 1644-8561)
Współautorzy: Vincenzo Annicchiarico
Rok wydania: 2022
Tom: 40
Numer czasopisma: 4
Strony od-do: 843-868
Streszczenie: Artykuł ma na celu ukazanie możliwości podejścia naukowego do nauczania religii katolickiej w szkole do obrzędów liturgicznych Kościoła katolickiego w kluczu kulturowym. Obrzędy liturgiczne składają się z wielości znaków i symboli, które odnoszą się do wymiaru ludzkiego, poszukującego tego, co piękne, prawdziwe i dobre. Jednym z głównych celów szkół włoskich i europejskich, na wszystkich poziomach, jest nauczanie, szkolenie i wychowywanie odpowiedzialnych i świadomych obywateli. Dlatego też, przyczyniając się do ogólnej formacji człowieka w szkole, nauczanie religii katolickiej przybliża również kulturowo do wielkiego kodu, jakim jest liturgia Kościoła katolickiego. Jest to z pewnością forma komunikacji publicznej i społecznej. Jest to edukacja w działaniu. Artykuł jest próbą ukazania, jak z jednej strony wymiar kulturowy modelu nauczania religii katolickiej we włoskich szkołach odpowiada normom włoskim, a tym samym, zważywszy na fakt, że Stolica Apostolska zawarła konkordaty z wieloma państwami o nauczaniu religii według modelu wyznaniowego, może w przyszłości stać się potencjalną normą europejską. W tym sensie np. dla uczniów ukraińskich przebywających w Polsce mogłaby to być poważna i systematyczna szansa kulturowa, szansa poznania symbolicznego języka liturgii katolickiej w perspektywie osiągania dojrzałości ludzkiej, bez obawy przed prozelityzmem ze strony katolickiej. Przedstawioną w artykule propozycję traktować można również jako próbę naukowej odpowiedzi na postulaty Przewodniczącego Konferencji Episkopatu Polski, który w ostatnim czasie podkreślił potrzebę stworzenia zreformowanego projektu wychowawczo-dydaktycznego w odniesieniu do nauki religii katolickiej w polskich szkołach, z większym uwzględnieniem wychowawczych aspektów kultury chrześcijańskiej. Artykuł w żaden sposób nie ma na celu pomniejszenia wewnętrznej wartości liturgii w życiu Kościoła, rozumianej jako celebracja, głoszenie, pamiątka, obietnica i wezwanie moralne, której celem jest przekształcenie lub przemiana osoby, tak aby była ona ukierunkowana na najwyższe dobro, jakim jest Bóg, i umiałby żyć miłością wzajemną. Intencją badania było zwrócenie uwagi na podejście kulturowe, w którym przedmiot szkolny, jakim jest nauka religii katolickiej, „może” i „musi” wpisywać się w cele szkoły. Szkoły obejmującej uczniów wierzących i niewierzących, chrześcijan i niechrześcijan. Na podstawie przeprowadzonych analiz przyjąć można, że jeśli szkoła jest miejscem humanizacji człowieka, to nauczanie religii katolickiej, poprzez kulturowe podejście do wielkiego kodu liturgii, pomoże wszystkim uczniom w krytycznej konfrontacji z samym sobą w celu własnego wzrostu w człowieczeństwie poprzez budowanie osobistego projektu życia. Co więcej, uczniom katolickim to da kolejną okazję do pogłębienia ludzkich podstaw wypływających z ich własnej religii.
Słowa kluczowe: nauczanie religii katolickiej, liturgia, kultura, szkoła publiczna, formacja ludzka
Dostęp WWW: https://czasopisma.kul.pl/index.php/vv/article/view/14193/13156
DOI: 10.31743/vv.14193



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Andrzej Kiciński and Vincenzo Annicchiarico",
title = "The Cultural Dimension of Catholic Liturgical Rites in Catholic Religious Educationin the Context of the Objectives of the Education System in Italy",
journal = "Verbum Vitae",
year = "2022",
number = "4",
pages = "843-868"
}

Cytowanie w formacie APA:
Kiciński, A. and Vincenzo Annicchiarico(2022). The Cultural Dimension of Catholic Liturgical Rites in Catholic Religious Educationin the Context of the Objectives of the Education System in Italy. Verbum Vitae, 4, 843-868.